ads

Elektrik Tarihi

  • 1878 yılında elektrik enerjisi ilk kez günlük hayatta kullanılmaya başlanmıştır.
  • 1882'de ilk elektrik santrali Londra'da hizmete girmiştir.
Günümüzde İstanbul Bilgi Üniversitesi bünyesinde
Santralistanbul adıyla hizmet veren Silahtarağa Elektrik Santrali

  • 1902 yılında Türkiye'nin ilk elektrik enerji üretimi yapılmıştır. II. Abdülhamid devrinde olmuştur. Mersin ilinin Tarsus ilçesinde 2kW'lık güce sahip olan hidroelektrik santrali ile üretilmiş ve hizmete açılmıştır.

  • 1914 yılında Türkiye'nin ilk büyük elektrik enerji santrali İstanbul-Silahtarağa'da yapılmıştır. Tesisin özelliği, 15 MW gücünde bir termik santraldir.Bu santral ile İstanbul sokakları aydınlatılmıştır.


  • 1921 yılında Ankara'da havagazı jenaratörü kurulmuştur. Ankara sokakları bu sayede aydınlatılmıştır. Ankara'da 1928 - 1930 yılları arasında yeraltı havagazı boruları ve elektrik direkleri döşenmiştir.


  • 1950'li ve 1960'lı yıllarda Türkiye'nin bazı il ve ilçelerine  dizel jeneratörlerle elektrik enerjisi sağlanmıştır. Örneğin, Mersin ilinin Silifke ilçesinde 400 kVA dizel jeneratör ile elektrik enerji sağlanmıştır. 


  • 1970 yılında, ülkemizde artan  üretim, iletim, tüketim miktarına bağlı olarak ve hizmetin daha çok yaygınlaşması için TEK (TÜRKİYE ELEKTRİK KURUMU) kurulmuştur.


  • TEK (Türkiye Elektrik Kurumu), 1993 yılında çıkarılan ilgili kanunla özelleştirilmiştir. Bunun sonucunda TEK yerine iki kurum kurulmuştur ve bunlar; "Türkiye Elektrik Üretim İletim A.Ş." (TEAŞ) ve "Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş." (TEDAŞ).


  • 2001 yılında Bakanlar Kurulu’nun Resmi Gazetede yayınlanan bir karar ile "Türkiye Elektrik Üretim İletim A.Ş." (TEAŞ) kurumu üçe ayrılmıştır. Oluşturulan kurumlar şöyledir; Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ), Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) ve Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi (TETAŞ).

***Yukarıdaki bilgilerde bahsedilen kurumların zaman içerisinde ayrılma sebebi;elektrik enerjisi üretimi kalitesinin yükseltilmesi, elektrik enerjisinin birim fiyatının düşürülmesi ve elektrik enerjisinin çevresel etkilerinin en alt düzeye indirilebilmesi açısından yenilenebilir enerji kaynaklarının işletmeye alınması ile yerli kaynaklara öncelik verilmesi önem taşıdığından dolayı bu tür düzenlemeler yapılmıştır.


Yararlanılan Kaynaklar:
  • www.emo.org.tr
  • tr.wikipedia.org
Share on Google Plus

About FERHAT ÖZEL

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 coment�rios:

Yorum Gönder